fbpx

Case: As Oy Tähtikaareen kestävä latausratkaisu pienelle taloyhtiölle

As Oy Tähtikaaren latausratkaisu kestää vaikka taloyhtiön kaikki autot lataavat samaan aikaan.

Vantaalla sijaitseva taloyhtiö Asunto Oy Vantaan Tähtikaari hankki latausratkaisun, joka sisälsi kymmenen sähköauton latauslaitetta. Syyt latauslaitteiden hankkimiseen oli selvät: Taloyhtiön kiinteistön arvon säilyttäminen ja sähköverkon tuominen nykypäivään niin, että se kestää vaikka jokaisella kymmenellä autopaikalla lataisi täyssähköauto tai ladattava hybridi. Päätös projektista saatiin nopeasti, sillä hallituksen puheenjohtaja Martti Korkiakoski oli myös itse kiinnostunut sähköautoista ja sähköistyvästä liikenteestä.

”Taloyhtiönä etenimme nopeasti pyytämällä ensin tarjouksia latausjärjestelmän toteutuksesta. Voittanut Plugitin tarjous toteutettiin esitetyn suunnitelman mukaisesti. Itse latausjärjestelmä asennettiin sovitun aikataulun mukaan toukokuussa 2021. Aikataulu piti hyvin ja kun työmaa aloitettiin viikon alussa, niin perjantaina päästiin jo kokeilemaan ensimmäisiä latauksia.” Martti kertoo.

Mitä latausratkaisuun sisältyi ja mistä lähdettiin liikkeelle?

Taloyhtiössä tehtiin latausjärjestelmän kartoitus jo vuonna 2015, sillä haluttiin selvittää hyvissä ajoin yhtiön sähköverkon tilanne eli minkälaisia mahdollisuuksia sähköautojen lataamiseen olisi. Vuonna 2020 sopivimman latausratkaisun esitti Iiro Malinen Plugit Finlandilta. Iiron esittämässä ratkaisussa esiteltiin selkeästi projektin eri vaiheet, aina maankaivuutöistä latauslaitekaapelointien asentamiseen. Erityistä tässä ratkaisussa on se, että jokainen latauslaite on kaapeloitu suoraan kunkin huoneiston sähkömittarille, jolloin lataussähkön kustannukset ohjautuvat kunkin osakkaan ja asunnon sähkölaskuun.

Iiro kertoo, että kuormanhallinta toteutettiin niin, että järjestelmä seuraa koko kiinteistön sähkönkulutusta reaaliaikaisesti eli kyseessä on ns. dynaaminen kuormanhallinta. Mikäli kulutus kasvaa liian suureksi, osaavat latauslaitteet vähentää lataustehoa. Kun muu sähkönkulutus taas laskee, esimerkiksi yöllä, latausteho palaa jälleen normaalille tasolle. Näin varmistetaan, että taloyhtiön sähköliittymä ei ylikuormitu ja jokaisella autolla on akku täynnä aamuisin, kun autolla lähdetään ajamaan.

”Yhtiössämme on 10 asuntoa viidessä paritalossa. Kun Iiro esitteli projektin yhtiölle, ratkaisu tuntui heti sopivalta. Meille erityisen hyvältä kuulosti ratkaisu, että jokainen osakas maksaa itse omat latauskulunsa, ilman ylimääräistä säätöä kuten mittareiden lukemista tai tilittämistä. Iirolta saatiin myös vastaukset kaikkiin osakkaita askarruttaviin kysymyksiin ja hän oli koko projektin ajan helposti tavoitettavissa” Martti kertoo.

Taloyhtiö lähetti heti positiivisen päätöksen jälkeen tukihakemuksen ARA:lle (12/2020) ja kun ARA:lta saatiin myönteinen avustuspäätös alkukeväästä 2021, voitiin projektin käytännön toteutus aloittaa. ARA:n avustuspäätös oli yhtiön kohdalla 50 % toteutuneista kustannuksista. Itse latausjärjestelmän rakentaminen toteutettiin toukokuussa 2021.

Mitä tapahtui päätöksen jälkeen?

Viiden päivän projekti sisälsi käytännössä asfaltin avaamisen, jotta kaapelit saatiin maan alle ja kuljetettua siististi kullekin laturille. Laturit sijaitsevat autokatoksessa, joka on hyvä paikka lataukselle sen suojaisuuden ansiosta. Lämmitystolpat ovat jokaisella autopaikalla vielä käytettävissä, mutta niistä autoja ei ladata, vaan niitä käytetään edelleen polttomoottoriautojen moottori- ja sisätilalämmitykseen.

Projektin piha-ja kaivuutyöt toteutettiin siististi ja taloyhtiö sai latausratkaisun, joka kestää aikaa ja käyttöä. Projektin alkaessa taloyhtiössä oli yksi ladattava auto. Nyt noin puolentoista vuoden jälkeen projektin aloituksesta niitä on kolme, kaikki ladattavia hybridejä. Kun yhtiön osakas jatkossa haluaa vaihtaa autonsa ladattavaan hybridiin tai täyssähköautoon, lataaminen ei muodostu missään vaiheessa pullonkaulaksi.

Latausratkaisu taloyhtiöösi?

Jos olet kiinnostunut kuulemaan latausratkaisuista lisää tai haluat asiantuntijamme mukaan yhtiökokoukseen, voit tutustua palveluumme lisää alla olevasta painikkeesta.

Miten osakkaat ovat hyötyneet latausratkaisusta?

Sähköauton lataus itsessään on helppoa ja vaivatonta, laitetaan kaapeli kiinni autoon ja lataaminen alkaa. Martti korostaa kotilatauksen kätevyyttä siinä, että voi joka aamu ja muulloinkin kohtuullisen latausajan jälkeen lähteä täydellä akulla liikenteeseen. Tämä on laturin korkean, 11 KW:n tehon ansiota.

Onnistuneen projektista teki kokonaisuus, jonka avulla lataaminen onnistuu nyt vaivattomasti. Plugit Finlandin Iiro tunsi teknisen puolen sekä osakkaiden näkökulman, jonka avulla toimiva kokonaisuus rakentui. Nyt taloyhtiön ei tarvitse murehtia tulevista lataustarpeista kun rakennettiin kerralla kestävä latausratkaisu.

Taloyhtiö: Vantaan Tähtikaari

  • Vantaa
  • Rakennettu vuonna 1999
  • 5 paritaloa
  • 10 autokatospaikkaa + 10 avopaikkaa. Latauslaitteet katospaikoille, 1kpl per huoneisto.
  • Päätös projektista tehtiin yhtiökokouksessa joulukuussa vuonna 2020.
  • Urakka toteutettiin toukokuussa vuonna 2021.
Ota yhteyttä

Asiani koskee*
Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Scroll to Top

SOITA MEILLE
0207 350 330

Ota yhteyttä asiantuntijaan

Oli mielessäsi pieni tai iso toive tai kysymys, jätä yhteystietosi ja me palaamme asiaan pikimmiten! Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

Asiani koskee*
Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Plugit Caas - oppaan lataus

Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Asiantuntijatapaamisen ajankohta

Nimi*
Ehdota meille sinulle sopivaa ajankohtaa, palaamme pian asiaan.
Tietosuoja*

Taloyhtiön lataustapakartoitus

Kartoituksen tilaaja*
Tietosuoja*

Lataa ”Sähköauton latausjärjestelmä työpaikalle” -opas

Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lataa ”Sähköauton lataus taloyhtiössä” -opas

Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lataa ”Sähköauton kotilataus” -opas

Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.