fbpx

Sähköautotyypit

Täyssähköauto, ladattava hybridi vai hybridi? Tutustu termeihin ja ajoneuvotyyppien ominaisuuksiin.

Täyssähköautoista ja hybrideistä puhuttaessa saatetaan usein käyttää yleisnimitystä \’sähköajoneuvo\’. Sähköajoneuvoille on yhteistä, että niissä kaikissa on sähkömoottori, jonka lisäksi autossa saattaa olla voimanlähteenä myös bensiini- tai diesekäyttöinen polttomoottori.

Sähköautotyyppejä löytyy erilaisia.

(Täys)Sähköauto (EV, BEV)

Sähköautossa on sähkömoottori. Ajoakustoon ladataan sähköä tavallisesta sähköverkosta. Käytännössä ”tankkausasema” siirtyy kotiisi. Tilapäisesti auton voi ladata kotitalouspistorasiasta (Schuko), suositeltavaa kuitenkin on käyttää kiinteästi asennettavaa ja automerkin hyväksymää latauslaitetta.


Sähkömoottori ei tuota pakokaasuja. Myös sähköauton hiilidioksidipäästöt sähköntuotanto huomioiden ovat keskimäärin polttomoottoriautoa alhaisemmat. Vähäpäästöisyydestä sähköauton omistaja saa etua myös autoverotuksessa. Sähköauto kuluttaa sähköä keskimäärin noin 0,2 kWh/km, joka vastaa rahallisesti noin 2 € kustannusta 100km ajomatkalla. Keskimääräisellä 1500 km ajomäärällä kuukaudessa tämä tarkoitta noin 30 € kuukausittaista kustannusta.

Esimerkkiautoja: Tesla Model S, Mercedes-Benz B Electric Drive, Peugeot iOn, Citroën C-Zero ja Nissan Leaf

Täyssähköauton avaintiedot:

  • Käyttää pelkästään sähköä voimanlähteenä
  • Käytössä päästötön
  • Lähes äänetön

Sähköauton moottoriäänet ovat hiljaisemmat sekä auton sisällä että sen ulkopuolella. Toisaalta liikenne- ja rengasmelu voivat tuntua voimakkaammilta suurilla nopeuksilla, koska moottoriäänet eivät ole peittämässä muita ääniä. Sähköauto kiihtyy nopeammin kuin vastaavan kokoluokan polttomoottoriajoneuvo. Tästä on etua erityisesti kaupunkiliikenteessä. Sähköauton lataus tapahtuu auton ollessa pysäköitynä kotona, työpaikalla, kaupassa ja muilla asiointipaikoilla kytkemällä auto lataukseen pysäköinnin ajaksi. Erillistä latauskäyntiä (vrt. Polttomoottoriauton tankkaus huoltoasemalla) ei normaalikäytössä tarvita.

Ladattava hybridisähköauto (PHEV, Plug-In Hybrid)

Ladattavan hybridisähköauton akkuja voidaan ladata sähköverkossa. Ladattavassa hybridissä on sähkömoottorin lisäksi joko bensiini- tai dieselkäyttöinen polttomoottori. Kokonaistoimintamatka ladattavalla hybridillä on 650-1 000 kilometriä, josta pelkällä ladatulla sähköllä ajettaessa toimintamatka on 25–100 kilometriä, riippuen automallista. Ladattava hybridiauto hyödyntää jarrutus- ja hukkaenergian täysimääräisesti, millä on iso vaikutus kokonaiskulutukseen ja sitä kautta päästöihin. Ladattavat hybridiautot ovat älykkäitä, jolloin auto hoitaa eri ajomoodien vaihdot automaattisesti, tai kuljettaja voi halutessaan ohjata niitä myös manuaalisesti.

Ladattavia hybridejä on kolmea eri tyyppiä: sarjahybridi, rinnakkaishybridi tai näiden yhdistelmä. Sarjahybridissä pääasiallisen käyttövoiman tuottaa sähkömoottori, jota voidaan ladata polttomoottorigeneraattorin avulla (sähköinen voimansiirto). Käytännössä autossa oleva polttomoottori tukee sähkömoottoria, jolloin saadaan aikaiseksi laajennettu toimintasäde eli puhutaan ns. range extender-autosta.

Rinnakkaishybridissä sekä sähkö-, että polttomoottori toimivat käyttövoiman lähteenä. Autosta riippuen moottoreista toinen tai molemmat yhtäaikaisesti liikuttavat autoa. Tyypillinen rinnakkaishybridi on nelivetoinen automalli, jossa voima välittyy etuakselille polttomoottorista mekaanisella voimansiirrolla. Sähkömoottorista tuleva voima kohdennetaan sähköisesti taka-akselille. Nämä yhdessä muodostavat nelivedon. Normaaliajossa polttomoottorilla ajettaessa auto on etuvetoinen. Vastaavasti puhtaasti sähköllä ajettaessa auto on takavetoinen.

Esimerkkiautoja: Volvo V60 Plug-In Hybrid, Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera, Chevrolet Volt ja Toyota Prius PHEV.​

Ladattavan hybridin avaintiedot:

  • Ladattavassa hybridissä on sähkömoottorin lisäksi joko bensiini- tai dieselkäyttöinen polttomoottori.
  • Koukuttava ajokokemus; kuljettajalla huomattavasti suurempi mahdollisuus vaikuttaa kulutukseen verrattuna perinteiseen polttomoottoriautoon.
  • Ajoakuston teho 8-15 kWh
  • Yhdistetty kulutus alhainen, noin 1-2 litraa automallista riippuen
  • Pienet CO2-päästöt
  • Hiljainen

Hybridi (HEV)

Hybridiautossa on voimalaitteeksi yhdistetty sähkö- ja polttomoottori. Hybriditekniikan tarkoituksena on alentaa ajoneuvon energiankulutusta ja päästöjä. Hybridiauton ajoakuston sähkö tuotetaan joko kokonaan tai osittain auton polttomoottorilla. Hybridiautoa ei siis voi ladata sähköverkossa.

Esimerkkiautot Toyota Prius ja Honda Insight Hybrid.

Hybridiauton avaintiedot:

  • Toimintasäde sähköllä on muutamia kilometrejä ja käytössä vain alhaisissa nopeuksissa kmh.
  • Energiatuotanto perustuu polttomoottoriin ja jarrutusenergian talteenottoon sekä hukkaenergian hyödyntämiseen (tyhjäkäynti).
  • ​Ei voi ladata sähköverkossa.
Ota yhteyttä

Asiani koskee*
Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Scroll to Top

SOITA MEILLE
0207 350 330

Ota yhteyttä asiantuntijaan

Oli mielessäsi pieni tai iso toive tai kysymys, jätä yhteystietosi ja me palaamme asiaan pikimmiten! Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

Asiani koskee*
Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Plugit Caas - oppaan lataus

Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Asiantuntijatapaamisen ajankohta

Nimi*
Ehdota meille sinulle sopivaa ajankohtaa, palaamme pian asiaan.
Tietosuoja*

Taloyhtiön lataustapakartoitus

Kartoituksen tilaaja*
Tietosuoja*

Lataa ”Sähköauton latausjärjestelmä työpaikalle” -opas

Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lataa ”Sähköauton lataus taloyhtiössä” -opas

Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lataa ”Sähköauton kotilataus” -opas

Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.