Ladattavissa autoissa on erilaisia latauspistoketyyppejä. Tyypin 1 liitin on käytössä yhdysvaltalaisissa ja japanilaisissa autoissa, tyypin 2 liitin eurooppalaisissa. On erittäin todennäköistä, että kaikki eurooppaan tuotavat ja euroopassa myytävät ladattavat ajoneuvot tulee olemaan tyypin 2 -liittimellä.
Pistokkeen kautta kulkee tietoa auton ja latauslaitteen välillä, esimerkiksi akuston täyttyessä auton kautta kulkeva ohajussignaali katkaisee latauslaitteen toiminnan.
Latauspistokkeet yleiseen lataamiseen
Tyyppi 2
- Tyypin 2 liitintä käytetään eurooppalaisissa ladattavissa ajoneuvoissa.
- Standardi julkisissa latauspisteissä Suomessa ja muualla Euroopassa.
- Liitin mahdollistaa kolmivaiheisen virransyötön aina 63 ampeeriin saakka.
- Autossa sijaitseva akuston laturi määrittelee kuinka suurella virralla sitä voi ladata. Yleisesti tyypin 2 pistokkeelliset hybridit lataa 1×16 A. Täyssähköautot jopa 3x32A.
Tarve kotilatausasemalle?
Oletko kiinnostunut kotilatausaseman hankinnasta? Voit saada lisätietoa aiheesta myös kotilataajille tarkoitetulta sivultamme tai lataamalla kotilataajille laatimamme oppaan.
Jos olet jo hieman varmempi latausaseman hankinnasta, niin voit myös täyttää esikartoituslomakkeen, jonka jälkeen olemme sinuun yhteydessä antamiesi tietojen perusteella. Tämä on sinulle täysin MAKSUTONTA.
Pika- ja teholatausliittimet
CHAdeMo
Pikalataus CHAdeMO-standardin mukaisella pistokkeella. Sähköauton lataus tapahtuu tasavirralla (DC= Direct Current). CHAdeMO pikalatausliittimen kautta latausteho voi olla jopa 63 kW.
Soveltuu mm. NIssan ja MItsubishi -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen.
CCS Combo
CCS, eli Combined Charging System (Combo) -pikalatausstandardi mahdollistaa jopa 125 kW pikalatauksen.
Soveltuu mm. Volkswagen ja BMW -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen.